×

Hogyan vágtunk félbe egy LEAF-et

Blog

Interjú Pataki Dániellel a Nissan CEE műszaki csapatának tagjával

A továbbiakban Pataki Dániel (Nissan CEE Műszaki Osztály) beszámolóját olvashatjátok arról, hogy hogyan vágtak félbe egy Nissan LEAF személyautót:

„Szeretném bemutatni nektek egy Nissan LEAF félbevágásának folyamatát. Rendkívül élveztem minden percét ennek a szokatlan feladatnak, és örültem annak, hogy műszaki támogató és oktató mérnökként én lehettem az a személy, aki a félbevágás folyamatát irányította, hogy elkészítsük saját, bemutatókra szánt 100%-ban elektromos autónkat.

Az ötlet Nagy Brittanniából származik, ahol korábban már végeztek ilyen műveletet. Sajnos azokat a tervrajzokat nem sikerült megszereznünk, amik alapján ők ezt a folyamatot végezték, így ez a projekt igazi kihívás volt a számunkra. Csupán képeink voltak arról az autóról, ezek alapján próbáltunk elindulni.

A felhasznált autó egy 7 éves 100%-ban elektromos gépjármű, az egyik elsők között gyártott Nissan LEAF volt Japánból. Mivel általában az ilyen előszériás autók fém kockaként végzik, így nagyon örültem, hogy ennek a gépjárműnek „új életet adhattam” ebben az igazán mutatós formában.

A mindennapi munkám során igyekszem a Nissanos kollégáknak és a szervizek munkatársainak is minél érthetőbb és különlegesebb bemutatókat tartani arról, hogyan épülnek fel az autóink, és hogyan működnek azok. Ennek a projektnek az eredményeképpen minden eddiginél egyszerűbben és látványosabban tudom bemutatni a Nissan LEAF-et.

Annak érdekében, hogy a lehető legtöbbet és a legjobban tudjuk megmutatni az autó felépítéséből a vágás vonalát nem függőlegesen alakítottuk ki. Ha közelebbről megnézzük, láthatjuk az invertert, a motort, a hajtóművet és a fedélzeti töltőt a csomagtartóban. Készítettünk egy kivágást is a nagyfeszültségű akkumulátor felett, hogy megmutassuk az ideális helyét, amely által a súlypont a lehető legalacsonyabbra kerül. Az autó összes nagyfeszültségű vezetéke narancssárga, így könnyen követhető, hogy a nagyfeszülségű vezetékek hol találkoznak, ezért az akkumulátor fedelét is narancssárgára színeztük.

A félbevágás folyamatát azzal indítottuk, hogy darabjaira bontottuk az autót, leszedtük az ajtókat, a motorháztetőt, és minden elektromos berendezést kivettünk. Az első vágás előtt nagyon alaposan meg kellett terveznünk, hogyan fogjuk végrehajtani a teljes folyamatot. Egy vonallézert használtunk, amely a folyamat során végig egy egyenes vonalat vetített a LEAF-re. Ezek után kezdetét vette maga a vágás: rétegről rétegre végeztük a folyamatot, ahogy az első részt eltávolítottuk, máris mutatatta a lézer hol vágjunk legközelebb. Ez tette azt lehetővé, hogy amikor szemből nézzük az autót egy szabályos vágás-síkot látunk. Az szélvédőket viszont nem ezzel a technikával vágtuk el, hanem plexire cseréltük.

Miután befejeztük a vágást, az autót átfestették gyöngyházfehérre, mivel ez a jelenlegi kommunikációs szín. A festés után az összeszerelést a műszerfalnál kezdtük meg. Ezt pedig az összeszerelés után ugyanazon a lézer technika segítségével jelöltük, majd vágtuk ketté. Hatalmas munka volt, hogy a használaton kívüli, de még működő vezetékeket elrejtsük. Még a hátsó ülések is ketté lettek vágva, majd szürke szövettel borították a vágási felületeket, hogy jól látható legyen a vágás helye. Végül az autót kozmetikába és mosóba küldték, hogy valóban úgy nézzen ki, mint egy új autó.

Egy budapesti új kereskedés megnyitó rendezvényén lehetőségem nyílt arra is, hogy először én mutassam be a félbevágott LEAF-et a nagyközönség számára. Ez bizonyult a projekt legjobb részének, jó volt látni, hogy a munkám által valami nagyon izgalmas készült el, amire a résztvevők is felkapták a fejüket. Úgy gondolom, hogy ennek az autónak az „új élete” nagyon sikeres lesz, nagy marketing jelentősége van, és különösebb hozzáfűznivaló nélkül is bemutathatjuk a Nissan elektromos gépjárműveinek felépítését és az innováció izgalmát.”

Tarts a Nissan-nal az innováció hamarosan folytatódik. Légy egy lépéssel előrébb, mint mások, és kövesd az #ElectrifytheWorld-t. A következő fejezet az intelligens és kibocsátás mentes mobilitásról fog szólni.