Blog
London – A Nissan brit csapata a videojáték rajongók számára valaha készült legtökéletesebb távirányítású autót alkotta meg, munkájuk eredménye a Nissan GT-R /C.
Az Európában október 18-án boltokba kerülő Gran Turismo Sport megjelenésére, illetve a Nissan Gran Turismo sorozatban való részvételének 20. évfordulójára időzítve, egyetlen példányban készült projektautó komoly átalakításokon esett át, hogy teljes mértékben irányítható legyen egy PlayStation®4 DualShock®4 kontrollerrel.
Csak pár milliméternyit kell mozdítani a vezérlőgombokon vagy a joysticken ahhoz, hogy elszabaduljon a GT-R minden ereje. Így a távirányítású autó csúcssebessége, amit a projekt során nem korlátoztak le, eléri a 315 km/h-t – vezető nélkül.
A Nissan GT-R /C-t a NISMO pilótája, Jann Mardenborough vitte körbe a silverstone-i pálya „National Circuit” körén. Jann a GT-R /C-t egy Robinson R44 Raven II helikopterről irányította, amely külön engedélyt kapott az alacsony magasságban végrehajtott repüléshez.
Mardenborough egyike a Nissan forradalmi utánpótlás-felfedező és -képző programjaként ismert GT Academy legsikeresebb bajnokainak. Jannra éppen a Gran Turismo játékban és a motorsportban egyaránt megnyilvánuló páratlan tehetsége miatt esett a választás a GT-R /C első pilótájaként.
A Nissan már több mint 80 éve van jelen egyedi ötleteivel és innovációival a motorsport világában, ahol a technológiát a teljesítménnyel ötvözve őrzi versenyelőnyét. Emellett a Nissan mindenki számára elérhetőbbé tette a motorsport világát a GT Academy 2008-as elindításával, amatőr játékosokból profi autóversenyzőket faragva.
A GT-R /C-t a brit JLB Design építette egy gyári kivitelű, 542 LE teljesítményű V6-os motorral hajtott, 2011-es R35 GT-R modellből – Jann Mardenborough éppen az autó gyártásának évében lett a GT Academy bajnoka.
Mardenborough leggyorsabb köre (1:17:47) során a GT-R /C 122 km/h-s átlagsebességet, illetve 211 km/h-s csúcssebességet ért el – az ezzel összehasonlítható, sofőrrel a kormány mögött elért átlagsebesség 134 km/h körül van a 2,6 km hosszúságú pályán.
A GT-R /C-be összesen négy robotot építettek be, melyek a kormányt, a sebességváltót, a fékeket és a gázpedált mozgatják. A csomagtartóban elhelyezett hat számítógép másodpercenként akár százszor képes módosítani a kezelőszervek állását. A kormánykerék pozícióját például 65 000 fokozatban érzékeli a rendszer.
A módosítás nélkül használt DualShock®4 játékvezérlő egy mikroszámítógéphez csatlakozik, amely értelmezi a joystick és a vezérlőgombok felől érkező jeleket, majd továbbítja azokat a GT-R /C fedélzeti rendszereinek. A vezeték nélküli irányítás hatótávolsága eléri az egy kilométert.
A kanyarsebességek megállapításában egy Racelogic VBOX Motorsport szenzor segítette Mardenborough-t, aki így a helikopter fedélzetén elhelyezett LCD kijelzőn követhette az autó sebességadatait.
A GT-R /C-t emellett két, egymástól független és eltérő rádiófrekvenciát használó biztonsági rendszerrel is felszerelték, melyek lehetővé teszik két további kezelő számára, hogy működésbe hozzák az ABS vészfékezést és leállítsák a motort, ha az első számú pilóta elveszti az irányítást az autó felett.
James Brighton, a JLB Design igazgatója elmondta: „A GT-R /C megépítése során számos teljesen újszerű feladattal kellett megbirkóznunk, és több technológiai újítást is kidolgoztunk. Meg kellett oldani, hogy a robottechnika az erős gyorsítások és lassítások, illetve a kanyaroknál fellépő nagymértékű oldalirányú gyorsulások mellett is hatékonyan működjön, hogy az autó irányítása mindenféle sebesség mellett realisztikus és magabiztos maradjon, valamint, hogy a változó távolságok mellett is minimális késleltetéssel, stabilan fenntartsuk az autó és a DualShock®4 vezérlő közötti robusztus adatkapcsolatot.
Örömmel mondhatom, hogy ezeket a feladatokat kivétel nélkül megoldottuk, az viszont már Jann egyedülálló tehetségéről tanúskodik, hogy ennyire rövid idő alatt sikerült elsajátítania az autó távoli irányítását, ráadásul igen figyelemre méltó köridőkkel.”
Jann Mardenborough ehhez hozzátette: „Ilyen mesébe illő lehetőség az életben csak egyszer adódik. A GT-R /C a bennem élő két világot, a játékok virtuális valóságát és a motorsport realitásait egyesítette olyan módon, amiről korábban nem hittem volna, hogy lehetséges. A távirányított autó reakciói sokkal lenyűgözőbbek voltak, mint vártam. A JLB Design fantasztikus munkájának köszönhető, hogy minden ennyire jól reagál.
A kormányzást, a gázadást és a fékezést egyaránt olyan intelligensen, finoman irányíthatóan konfigurálták, hogy az autó viselkedését a kanyarokban és a gyors egyenes szakaszokon való kigyorsításoknál is jól érzékeltem. 200 fölötti tempóval vezetni egy életnagyságú, távirányítású GT-R-t Silverstone-ban, az autót egy helikopterről üldözve – felejthetetlen. Ez valóban az innováció élménye.”
A 2018-as év során a Nissan GT-R /C brit iskolákban fog turnézni azzal a céllal, hogy vonzóbbá tegye a természettudományos, technikai, mérnöki és matematikai (STEM) tanulmányokat.
Az R35 GT-R
A Nissan éppen tíz éve, 2007 októberében mutatta be az R35 sorozatú GT-R szupersportautót a Tokiói Autószalonon.
A Nissan GT-R helye a prémium szupersportautók élvonalában a modell bemutatása óta megingathatatlan – a vezetési élményt kereső autósok számára, kompromisszumok nélkül épített négyüléses szupersportautó tökéletesen megtestesíti a Nissan mottóját: Innovation that excites.
2017-ben a GT-R alapos modellfrissítésen esett át, hogy maradhasson ott, ahova mindig is tartozott – a világ autórajongói érdeklődésének középpontjában.
A 2017-es Nissan GT-R izgalmas új megjelenése és beltere mellett a vezethetőségét és teljesítményét befolyásoló több kulcsfontosságú területen is lényegesen jobb lett, egyebek mellett átdolgozott karosszériájának, illetve az ikerturbós, 24 szelepes, 3,8 literes V6-os megnövelt teljesítményének köszönhetően. A 2017-es GT-R kifinomultabb lett, prémium minőségű beltere minden eddiginél magasabb fokú kényelmet kínál. Ezek a fejlesztések a legmélyrehatóbb változásokat jelentik a modell 2007-es bevezetése óta.
A magyar piacon a 2017-es GT-R kezdő listaára 31 300 000 Ft.
A GT Sport
Az Egyesült Királyságban és Európában, illetve az ausztrál és ázsiai régióban október 18-án debütáló Gran Turismo Sport új korszakot nyit az autóverseny-szimulátor játékok világában játékosbarát egyedüli és online játékmódjaival.
A választható játékmódok mindent felölelnek a klasszikus játéktermi szinttől az online, FIA által ellenőrzött versenyzésig. A Gran Turismo Sport új szintet képvisel saját műfajában, a játékosok a mai leggyorsabb, egyébként csak autóversenyzők számára elérhető autókban fejleszthetik virtuális karrierjüket a versenypályán.
A játék kompatibilis az összes jelenlegi PlayStation® konzollal: PlayStation®4, PlayStation®4 Pro és PlayStation® VR.
A játékosok a világ leggyorsabb, legkívánatosabb autóiba ülhetnek be: a játék világa összesen 158 autót kínál a Vision Gran Turismo tanulmányoktól az exkluzív Gran Turismo Sport prototípusokon át a valóságban is létező autók legjobbjaiig.
A versenyzők a világ tizenhét versenypályájának negyvenféle variációján mérhetik össze képességeiket, köztük olyan helyszíneken, mint a legendás „Tokyo Expressway”, az örök kedvenc Nürburgring Nordschleife és egy sor új lehetőség, köztük a fél mérföldes “Northern Isle Speedway” oválpálya.
Jann Mardenborough
Jann Mardenborough a legsikeresebbek közé tartozik azok között, akik megnyerték a GT Academyt, a Nissan forradalmi utánpótlás-felfedező és -fejlesztő programját, amely 2008-as indulása óta több Gran Turismo bajnokból csinált igazi autóversenyzőt.
Jann 2011-ben bizonyult a GT Academy legjobbjának, és a nyertesek közül elsőként jutott el az együléses autóversenyzés világáig, ahol 2014-ben egy GP3 futamgyőzelmet is begyűjtött az Arden Motorsport színeiben az Infiniti Red Bull Racing utánpótlás-fejlesztő program versenyzőjeként. Az együléses versenyautók mellett Jann hihetetlen teljesítményt nyújtott a Ligier-Nissan LMP2-es versenyautójában is a 2014-es Le Mans-i 24 órás autóversenyen.
2015-ben Mardenborough emellett az elsők között volt a GT Academy bajnokai között, akik a Nissan LMP1-es versenyautójában is kipróbálhatták magukat, majd az együléses versenyzésben korábban megkezdett karrierjét a GP3-ban folytatta.
Mardenborough 2016 óta Japánban versenyez, ahol azonnal erősen indított a Super GT versenysorozat GT300 kategóriájának bajnoki esélyeseként, illetve a Japán Formula 3 versenysorozatban is. A mindkét versenysorozatban begyűjtött futamgyőzelmekkel a háta mögött Jann a Super GT-ben a GT500 kategóriába, míg az együléses autóversenyzésben a Super Formula sorozatba lépett előre.
Jann jelenleg a Team Impul versenyzőjeként egy 2017-es Nissan GT-R NISMO GT500-zal versenyez a japán Super GT sorozatban.
A JLB Design
A távirányításhoz szükséges technológiai megoldásokat Dr. James Brighton és csapata, azaz a JLB Design dolgozta ki.
James az elmúlt 15 évben több mint 70 teljes méretű távirányítású járművet – köztük autókat, hajókat, buszokat és teherautókat – épített, és több mint 23 éve gyűjti a tapasztalatokat az autóipari és motorsport mérnöki feladatokban, illetve a terepjáró járművek fejlesztésében.
A JLB Design eddigi munkái között a GT-R /C mindezidáig messze a leggyorsabb és legkifinomultabb modell. Emellett James irányítja a Cranfield Egyetem járműtervezési kutatóközpontját, ahol az autóipari, terep- és motorsport felhasználási környezetben is alkalmazható, modern technológiákra alapuló alkalmazott kutatásokra, tervezésre, fejlesztésekre és oktatásra helyezik a fő hangsúlyt az újfajta, kistömegű anyagokkal és az ehhez kapcsolódó nanotechnológiai kutatásokkal együtt.